Zázračné tvory

Predmety:

Biológia
Matematika
Slovenský jazyk
Výtvarná výchova

Ročníky:

ZŠ 2. roč.

Trvanie:
8 vyučovacích hodín

Téma / oblasť:
Živočíšne spoločenstvá

Tento projekt prináša príležitosť prepojiť environmentálnu výchovu a rovesnícke učenie s kreatívnymi aktivitami. Žiaci budú čítať, vyrábať, počítať, ochutnávať, no najmä sa naučia veľa nového o živote včely.


Predstavenie projektu

Projekt bude prebiehať počas dvoch projektových dní, jeden deň v dotácií 4 hodiny (prípadne rozdelený do viacerých dní v bežnom vyučovacom procese). Počas prvého dňa budú žiaci hľadať informácie v encyklopédiách, na internete a tiež ich získajú počas prezentácie včelára. Vytvoria si kartičky o vývine včiel a o včelej rodine a tiež spoločný včelí plást, do ktorého napíšu informácie, ktoré sa dozvedeli. 

Počas druhého dňa sa presunieme k hlavnej časti projektu, a to k uvedomeniu si, ako môžeme včelstvá chrániť. Žiaci si zopakujú informácie a spoločne sa pustia do tvorenia propagačných materiálov o ochrane včiel, ktoré následne umiestnia na informačné nástenky vo vestibule a na chodbách školy. V rámci propagácie na poslednej hodine žiaci prezentujú svoje plagáty a tiež urobia malú ochutnávku včelích produktov pre spolužiakov. 

Kľúčová otázka: 

Môže včela prežiť bez pomoci človeka a aký je jej význam pre prírodu a náš život? 

Záverečný produkt: 

Propagačný plagát – plagát žiaci tvoria v dvojici, obsahuje krátku správu o tom, prečo je dôležité chrániť včely

Pohostenie so včelími produktmi pre spolužiakov z iných ročníkov

Kartičky – životný cyklus včely a členovia včelej rodiny

Model včelieho plástu/úľa

Edukačné ciele: 

  1. Vyhľadávať dôležité informácie vo vecnom texte.

  2. Využívať osvojené vedomosti pri tvorbe propagačného materiálu.

  3. Uvedomiť si dôležitosť ochrany včiel a ich spoločenstiev.

  4. Prejaviť záujem o ochranu prírody a aktívne podporovať udržateľný životný štýl.

 

Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).


Súčiastky a pomôcky

  1. BeeAware – Stránka venovaná vzdelávaniu detí o včelách
  2. Slovenský zväz včelárov - sekcia pre deti a začínajúcich včelárov
  3. Kniha Maľované čítanie (Marie Tetourová)
  4. Knihy a encyklopédie o včelách 
  5. Počítač s pripojením na internet 
  6. Projektor/interaktívna tabuľa
  7. Harmonogram projektu 
  8. Formulár na spätnú väzbu 
  9. Kancelárske potreby
  10. Slovné úlohy, v ktorých vystupujú včely
  11. Včelie produkty 

Krok 1: Oboznámenie sa s témou projektu

Oboznámenie sa s témou projektu - úvodná motivácia 

  • so žiakmi si prečítame text Bez práce nie sú koláče – Maľované čítanie (Marie Tetourová)
  • pozrieme si video Bobotove rozprávky - O včele 
  • spoločne zhrnieme, čo už vieme a čo sme sa dozvedeli

Oboznámenie sa s projektom, harmonogramom a hodnotiacim kritériami 

Rozdelenie žiakov do skupín

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • kniha Maľované čítanie (Marie Tetourová)
  • počítač s pripojením na internet 
  • projektor/interaktívna tabuľa 
  • harmonogram projektu 

Krok 2: Získavanie informácií o včelách

Získavanie informácií o včelách

  • každá skupina pracuje s iným zdrojom informácií (encyklopédie, knihy, internetové zdroje), zapisujú si, čo zistili o životnom cykle včely a členoch včelej rodiny
  • každá skupina prezentuje zistené informácie 

Ako žijú včely?

Kde žijú včely?

Koľko včiel je v úli?

Kto tvorí včeliu rodinu?

Prečo žijú v spoločenstve?

Prečo ich potrebujeme?

Tvorba kartičiek

  • každá skupina vytvorí kartičky vo formáte A6 na tému – vývin včely a členovia rodiny
  • žiaci prezentujú svoje kartičky a pomocou nich zhrnú zapamätané informácie 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • počítač s pripojením na internet 
  • knihy a encyklopédie 
  • materiál potrebný na výrobu kartičiek 

Krok 3: Slovné úlohy

Riešenie slovných úloh

  • žiaci riešia slovné úlohy, v ktorých vystupujú včely
  • každá skupina pripraví vlastnú slovnú úlohu pre spolužiakov

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • slovné úlohy, v ktorých vystupujú včely

Krok 4: Beseda so včelárom

image

Príprava otázok

  • každá skupina sformuluje desať otázok, na ktoré by chceli získať odpoveď od včelára

Beseda so včelárom 

Spoločné tvorenie interiéru úľa/včelieho plástu 

  • žiaci spoločne vytvoria plást, každé okienko predstavuje informáciu/zaujímavosť, ktorú sa doteraz dozvedeli (rysovanie úsečiek)

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • potreby na výrobu úľa

Krok 5: Výroba plagátu - ochrana včiel

 Tvorba propagačného plagátu

  • žiaci v skupinách odpovedajú na otázky ako: 

Prečo je dôležité chrániť včely?

Ako to viem urobiť ja sám?

Viem nejako ovplyvniť správanie sa iných ľudí?

Ako by som mohol iným povedať o potrebe ochrany včiel?

Ako by som mohol zaujať plagátom spolužiakov? 

Kde by sme mali plagáty zavesiť, aby oslovili čo najviac ľudí? 

  • každá skupina pripraví správu, ktorú chce svojim plagátom komunikovať
  • každá skupina navrhne dizajn svojho plagátu  

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • potreby na výrobu úľa

Krok 6: Príprava prezentácie

Brainstorming

  • trieda spoločne spíše nápady na plánovanú prezentáciu pre mladších žiakov

Príprava na pohostenie počas prezentácie

  • skupiny si rozdelia úlohy - príprava kartičiek s názvami včelích produktov a výrobkov z nich (med, peľ, propolis, medovníčky, čaj s medom...), príprava otázok pre mladších žiakov, príprava scenára, výroba pozvánky 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • včelie produkty
  • kancelárske potreby

Krok 7: Prezentácia projektu, hodnotenie a záverečná reflexia

Prezentovanie projektu mladším žiakom 

Spätná väzba od mladších žiakov

Záverečná reflexia k projektu 

 

Materiály, pomôcky, zdroje:

  • formulár na záverečnú reflexiu 

Zverejnené 15.10.2025 | Posledná zmena 15.10.2025

Autor

Projekt navrhol a zrealizoval účastník PBL Akadémie. Text bol ďalej upravený pre potreby zverejnenia.