Predstavenie projektu
Projekt bude prebiehať počas dvoch projektových dní, jeden deň v dotácií 4 hodiny (prípadne rozdelený do viacerých dní v bežnom vyučovacom procese). Počas prvého dňa budú žiaci hľadať informácie v encyklopédiách, na internete a tiež ich získajú počas prezentácie včelára. Vytvoria si kartičky o vývine včiel a o včelej rodine a tiež spoločný včelí plást, do ktorého napíšu informácie, ktoré sa dozvedeli.
Počas druhého dňa sa presunieme k hlavnej časti projektu, a to k uvedomeniu si, ako môžeme včelstvá chrániť. Žiaci si zopakujú informácie a spoločne sa pustia do tvorenia propagačných materiálov o ochrane včiel, ktoré následne umiestnia na informačné nástenky vo vestibule a na chodbách školy. V rámci propagácie na poslednej hodine žiaci prezentujú svoje plagáty a tiež urobia malú ochutnávku včelích produktov pre spolužiakov.
Kľúčová otázka:
Môže včela prežiť bez pomoci človeka a aký je jej význam pre prírodu a náš život?
Záverečný produkt:
Propagačný plagát – plagát žiaci tvoria v dvojici, obsahuje krátku správu o tom, prečo je dôležité chrániť včely
Pohostenie so včelími produktmi pre spolužiakov z iných ročníkov
Kartičky – životný cyklus včely a členovia včelej rodiny
Model včelieho plástu/úľa
Edukačné ciele:
-
Vyhľadávať dôležité informácie vo vecnom texte.
-
Využívať osvojené vedomosti pri tvorbe propagačného materiálu.
-
Uvedomiť si dôležitosť ochrany včiel a ich spoločenstiev.
-
Prejaviť záujem o ochranu prírody a aktívne podporovať udržateľný životný štýl.
Projekt navrhol a realizoval účastník PBL Akadémie (text upravený pre potreby zverejnenia).
Súčiastky a pomôcky
- BeeAware – Stránka venovaná vzdelávaniu detí o včelách
- Slovenský zväz včelárov - sekcia pre deti a začínajúcich včelárov
- Kniha Maľované čítanie (Marie Tetourová)
- Knihy a encyklopédie o včelách
- Počítač s pripojením na internet
- Projektor/interaktívna tabuľa
- Harmonogram projektu
- Formulár na spätnú väzbu
- Kancelárske potreby
- Slovné úlohy, v ktorých vystupujú včely
- Včelie produkty
Krok 1: Oboznámenie sa s témou projektu
Oboznámenie sa s témou projektu - úvodná motivácia
- so žiakmi si prečítame text Bez práce nie sú koláče – Maľované čítanie (Marie Tetourová)
- pozrieme si video Bobotove rozprávky - O včele
- spoločne zhrnieme, čo už vieme a čo sme sa dozvedeli
Oboznámenie sa s projektom, harmonogramom a hodnotiacim kritériami
Rozdelenie žiakov do skupín
Materiály, pomôcky, zdroje:
- kniha Maľované čítanie (Marie Tetourová)
- počítač s pripojením na internet
- projektor/interaktívna tabuľa
- harmonogram projektu
Krok 2: Získavanie informácií o včelách
Získavanie informácií o včelách
- každá skupina pracuje s iným zdrojom informácií (encyklopédie, knihy, internetové zdroje), zapisujú si, čo zistili o životnom cykle včely a členoch včelej rodiny
- každá skupina prezentuje zistené informácie
Ako žijú včely?
Kde žijú včely?
Koľko včiel je v úli?
Kto tvorí včeliu rodinu?
Prečo žijú v spoločenstve?
Prečo ich potrebujeme?
Tvorba kartičiek
- každá skupina vytvorí kartičky vo formáte A6 na tému – vývin včely a členovia rodiny
- žiaci prezentujú svoje kartičky a pomocou nich zhrnú zapamätané informácie
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač s pripojením na internet
- knihy a encyklopédie
- materiál potrebný na výrobu kartičiek
Krok 3: Slovné úlohy
Riešenie slovných úloh
- žiaci riešia slovné úlohy, v ktorých vystupujú včely
- každá skupina pripraví vlastnú slovnú úlohu pre spolužiakov
Materiály, pomôcky, zdroje:
- slovné úlohy, v ktorých vystupujú včely
Krok 4: Beseda so včelárom
Príprava otázok
- každá skupina sformuluje desať otázok, na ktoré by chceli získať odpoveď od včelára
Beseda so včelárom
Spoločné tvorenie interiéru úľa/včelieho plástu
- žiaci spoločne vytvoria plást, každé okienko predstavuje informáciu/zaujímavosť, ktorú sa doteraz dozvedeli (rysovanie úsečiek)
Materiály, pomôcky, zdroje:
- potreby na výrobu úľa
Krok 5: Výroba plagátu - ochrana včiel
Tvorba propagačného plagátu
- žiaci v skupinách odpovedajú na otázky ako:
Prečo je dôležité chrániť včely?
Ako to viem urobiť ja sám?
Viem nejako ovplyvniť správanie sa iných ľudí?
Ako by som mohol iným povedať o potrebe ochrany včiel?
Ako by som mohol zaujať plagátom spolužiakov?
Kde by sme mali plagáty zavesiť, aby oslovili čo najviac ľudí?
- každá skupina pripraví správu, ktorú chce svojim plagátom komunikovať
- každá skupina navrhne dizajn svojho plagátu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- potreby na výrobu úľa
Krok 6: Príprava prezentácie
Brainstorming
- trieda spoločne spíše nápady na plánovanú prezentáciu pre mladších žiakov
Príprava na pohostenie počas prezentácie
- skupiny si rozdelia úlohy - príprava kartičiek s názvami včelích produktov a výrobkov z nich (med, peľ, propolis, medovníčky, čaj s medom...), príprava otázok pre mladších žiakov, príprava scenára, výroba pozvánky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- včelie produkty
- kancelárske potreby
Krok 7: Prezentácia projektu, hodnotenie a záverečná reflexia
Prezentovanie projektu mladším žiakom
Spätná väzba od mladších žiakov
Záverečná reflexia k projektu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- formulár na záverečnú reflexiu