Predstavenie projektu
V úvode si spoločne prečítame úryvok z knihy Malý princ, konkrétne kapitolu č.8, v ktorej postava v príbehu rozpráva o ruži na svojej planéte. Po rozbore príbehu žiakom položíme kľúčovú otázku. Nasleduje pozorovanie rastu rastlín (vopred vyklíčená fazuľa) pri zmene životných podmienok potrebných pre rast rastlín. Žiaci budú rozdelení do piatich skupín. Každá skupina pozoruje rast rastliny, ktorej sa odoberie jedna zo základných životných podmienok (pôda, voda, svetlo, vzduch, teplo). Zmeny žiaci zaznamenávajú do pozorovacieho hárku.
1. Skupina - Pôda: rastlina vyrastá bez pôdy,
2. Skupina – Voda: rastlina vyrastá bez vody,
3. Skupina – Svetlo: rastlina vyrastá v tme bez svetla,
4. Skupina – Teplota: rastlina vyrastá v chlade,
5. Skupina – Vzduch: vyrastá bez vzduchu.
V závere žiaci spoločne vytvoria obrazovú príručku „Prvák – pestovateľ“. Každá skupina pripraví jednu stranu príručky o tom, čo rastlina potrebuje na svoj rast. Priložia aj fotografie z pokusu, ako to dopadne, ak rastline odoberieme práve tú jednu zo základných životných podmienok.
Edukačné ciele:
- Reprodukovať hlavné udalosti a dejovú líniu príbehu Malý princ.
- Identifikovať postavy v príbehu Malý princ.
- Prejaviť záujem o skúmanie podmienok pre rast rastlín.
- Realizovať pozorovanie a zistené poznatky/zmeny zaznamenať do vopred pripraveného pozorovacieho hárku.
- Spolupracovať v skupine.
- Citlivo manipulovať s rastlinou fazule.
Kľúčová otázka:
Mohol Malý princ pestovať ružu vo vesmíre?
Záverečný produkt:
Obrazová príručka "Prvák - pestovateľ" a jej prezentácia pred žiakmi školy.
Projekt navrhla a zrealizovala účastníčka PBL Akadémie, Veronika Hradiská (text upravený pre potreby zverejnenia).
Materiály, pomôcky, zdroje
- Úryvok z príbehu Malý princ (kapitola 8)
- Pozorovací hárok
- Medaila pre Prváka – pestovateľa
- Hodnotiace pečiatky/nálepky
- Plagát, fixy na zápis pravidiel
- Harmonogram projektu - zoznam úloh
- Rastliny na pozorovanie pre každú skupinu
- Mobil s fotoaparátom
- Farebná tlačiareň
Krok 1: Malý princ - čítanie príbehu (slovenský jazyk)
Čítanie príbehu Malý princ
- žiakom prečítame úryvok z príbehu (kapitola 8), v ktorom Malý princ opisuje, ako sa dostala ruža na jeho planétu
- žiakom priebežne kladieme otázky na porozumenie textu
- spoločne identifikujeme hlavné postavy a reprodukujeme hlavné udalosti
- spoločne diskutujeme
Ako sa dostala ruža na planétu Malého princa?
Ako sa správala ruža k princovi?
Ako sa o ružu staral princ?
Ako by som sa o ružu staral/a ja?
Prežije ruža vo vesmíre?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- text - Malý princ
Krok 2: Oboznámenie sa s projektom
Predstavenie kľúčovej otázky
- žiakom predstavíme tému projektu a záverečný produkt - obrazová príručka "Prváka – pestovateľ", ktorá poslúži ostatným deťom, ale aj dospelým na to, aby sa vedeli postarať o rastlinu
- zodpovieme otázku Čo je to príručka a ako bude vyzerať?
Rozdelenie do skupín
- žiakov rozdelíme do 4-členných skupín
- každá skupina si vytvorí názov a logo
- žiaci si rozdelia vytvorené roly/úlohy - kreslenie, zapisovanie, prezentovanie, starostlivosť o rastlinu...
Spoločné vytváranie pravidiel pre úspešné zvládnutie projektu
- spoločne navrhujeme a zapisujeme pravidlá, ktoré budú žiaci dodržiavať pri pozorovaní a vzájomnej spolupráci
- podpísanie dohody o dodržiavaní pravidiel
Oboznámenie žiakov so spôsobom hodnotenia
- žiakom predstavíme nálepky, ktoré môžu dostať počas projektu za plnenie úloh, ale aj za spoluprácu, komunikáciu, dôslednosť a cit pre starostlivosť, a oboznámime ich s kritériami hodnotenia
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiace pečiatky/nálepky
- plagát, fixy na zápis pravidiel
- harmonogram projektu - zoznam úloh
Krok 3: Základné životné podmienky pre rast rastlín
Rozhovor - základné životné podmienky pre rast rastlín
- so žiakmi sa rozprávame o ich skúsenostiach so staraním sa o rastliny v záhrade/doma, o tom, čo potrebuje rastlina na to, aby prežila
- spolu vymenujeme základné životné podmienky pre rast rastlín
- žiakom vysvetlíme cieľ pozorovania - každej rastline odoberieme práve jednu životnú podmienku pre rast a budeme sledovať, čo sa s ňou bude diať
Rozdelenie úloh skupinám
- každá skupina si vytiahne papierik, na ktorom bude téma ich pozorovania a toho, akú podmienku svojej rastline odoberú na dobu 2 týždňov: voda, pôda, vzduch, teplo, svetlo
- upravíme rastliny tak, aby im bola odobraná vybraná životná podmienka
Fotografie začiatočného stavu
- učiteľ vyhotoví fotografie rastlín na začiatku pozorovania
Vyplnenie základných údajov do pozorovacieho hárku
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiace pečiatky/nálepky
- pozorovací hárok
- rastliny na pozorovanie pre každú skupinu
- mobil s fotoaparátom
- farebná tlačiareň
Krok 4: Pozorovanie rastu
Pozorovanie rastu rastliny v skupinách
- skupiny pozorujú rastlinu v dohodnutých intervaloch a zaznamenávajú zmeny v jej raste
Fotografia záverečného stavu
- počas posledného pozorovania učiteľ odfotografuje záverečný stav všetkých rastlín, skupiny si fotografie nalepia k fotografiám začiatočného stavu
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiace pečiatky/nálepky
- pozorovací hárok
- rastliny na pozorovanie pre každú skupinu
- mobil s fotoaparátom
- farebná tlačiareň
Krok 5: Záverečné porovnanie
Záverečné porovnanie
- každá skupina prezentuje zmeny, ktoré žiaci pozorovali na svojej rastline
- spoločne zmeny porovnáme a diskutujeme o tom, čo sme sa dozvedeli
- položíme si otázku Ktorá zo životných podmienok pre život rastliny je najdôležitejšia?
Materiály, pomôcky, zdroje:
- hodnotiace pečiatky/nálepky
- pozorovací hárok
Krok 6: Vytváranie obrazovej príručky malého prváka - pestovateľa
Vytváranie obrazovej príručky "Prvák - pestovateľ"
- každá skupina vytvorí časť príručky týkajúcu sa nimi pozorovanej podmienky
- učiteľ spracuje jednotlivé časti do spoločnej príručky
Materiály, pomôcky, zdroje:
- počítač
Krok 7: Prezentácia príručky a hodnotenie projektu
Prezentácia príručky pred žiakmi školy
- žiaci spoločne odprezentujú vytvorené príručku a porozprávajú rovesníkom, čo sa počas projektu naučili
Hodnotenie projektu
- so žiakmi sa vrátime k harmonogramu projektu, zoznamu úloh a k ich priebežnému hodnoteniu a vyhodnotíme priebeh celého projektu
Slávnostné udeľovanie medailí prvákom (Prvák – pestovateľ)
Materiály, pomôcky, zdroje:
- medaily